Pallets en de daarop gepalletiseerde goederen

Sinds enkele jaren moeten deze laadeenheden op een dusdanige wijze voor vervoer aangeboden worden dat het vervoer veilig kan verlopen. Dit blijkt zowel uit de Europese als Belgische regelgeving.

Ook Art. 17-18 van het CMR-verdrag bepaalt ook een aantal zaken, zoals dat de vervoerder geen verantwoordelijkheid heeft als het een gebrekkige verpakking betreft. Vaak kan men ook op de achterzijde van het CMR-document een aantal zaken lezen omtrent gebrekkige verpakking.

Om een lang verhaal kort te maken. Het is duidelijk: laadeenheden moeten veilig aangeboden worden voor vervoer.

Maar wat is nu een veilige laadeenheid en hoe kan men dit bepalen?

In vervlogen tijden werd palletstabiliteit getest door middel van een kanteltest. De pallet werd onder een bepaalde hoek gebracht (vaak 26.58°) en stelde men dat dan 0.5 G werd gesimuleerd. Klopt uiteraard, maar er wordt geen 0.5G stabiliteit gesimuleerd,  maar de wrijving wordt getest tussen de goederen onderling en op de pallet. Er zijn vandaag nog heel wat fans van deze testmethode, alleen als je hen vraagt hoe snel men naar de hoek van 26.58 ° gaat, en vooral hoe snel er gestopt  gaat worden  op die 26.58° is er geen antwoord. Er kan heel langzaam omhoog gegaan worden en zachtjes gestopt worden of de snelheid kan aangepast worden. U zal zien een wereld van verschil als testresultaat.

Wat is dan wel een transportveilige laadeenheid en wat is wel een deugdelijke testwijze?

In de eerste plaats is het duidelijk binnen de verschillende stellingen dat 0.5 G transportveilig is. Voor Eumos was het technische comité duidelijk dat 0.5 G transportveilig is.  Voor de kantelaars (zoals ik ze omschrijf) is 26.58° of 0.5 G prima. Dus laat ons daar geen discussie over voeren.  

Daar het kantelen van een pallet op geen enkel wijze beschreven is, nog in snelheid als in vertraging lijkt het mij duidelijk dat dit onwerkbaar is. Dus rest er nog de EUMOS40509 vertraging/versnellingstest. Bij deze test wordt een pallet versneld of vertraagd en tijdens deze vertraging of versnelling wordt het pallet minimaal 0.3 m/s aan de 0.5G blootgesteld. Op deze wijze krijgen we een zeer duidelijk beeld van de stabiliteit. Daar Eumos voorschrijft dat deze test op high speed beeld moet worden vastgesteld kunnen wij nadien analyseren en duidelijk zien waar er problemen bij de stabiliteit optreden. Of we kunnen vaststellen dat we te maken hebben met een verkeerdelijk stapelpatroon van de goederen of het wikkelpatroon laat te wensen over, er is verkeerdelijk folie gebruikt of de folie is verkeerdelijk gebruikt. Er zijn heel wat zaken die we uit deze analyse kunnen halen en de klant mee verder helpen.

Wat kan CS-TS voor u betekenen? Heel wat. Bij CS-TS kan u geen verpakkingsmateriaal kopen, CS-TS is volledig onafhankelijk van de verpakkingssector en CS-TS is mobiel. CS-TS komt zélf naar de klant testen en dit overal in Europa. De resultaten kunnen heel uiteenlopend zijn:

  • Minder folieverbruik = meer duurzaamheid en minder kost per pallet,
  • De veiligheid kan merkbaar verbeterd worden zowel bij intern transport als weg-zee-spoorvervoer,
  • De verzekering kan uw schade niet meer afwijzen als ”gebrekkige transportverpakking”
  • Geen risico’s op boetes en vertragingen langs de weg bij politiecontrole
  • Een gecertificeerde EUMOS40509 laadeenheid

Dit alles zorgt voor een goede nachtrust.

Alle info op www.cs-ts.be info@cs-ts.be tel.: +32(3)376 33 77